Veiligheid op de werkvloer

De meeste tijd van de week spenderen we op de werkvloer. Je krijgt een band met je collega’s en spendeert veel tijd met elkaar. Door vertrouwen op te bouwen ontstaat er vanzelf een veilige en fijne werksfeer. Toch komt het helaas voor dat niet iedereen zich veilig voelt.

Diefstal

Diefstal op de werkvloer wordt vaak niet serieus genomen omdat het gaat om kleine dingetjes. Een pen, wat eten of je beker. Toch is het belangrijk dat duidelijk wordt gemaakt dat je van elkaars spullen afblijft. Hoe verleidelijk het ook is om dat lekkere broodje uit de gezamenlijke koelkast te halen; het blijft diefstal. Om nou gelijk het kantoor vol te hangen met camera’s zit niemand op te wachten. Wat wel voor extra veiligheid kan zorgen is om bijvoorbeeld persoonlijke lockers met sloten aan te schaffen. Elk personeelslid krijgt zo zijn eigen locker met sleutel. Beter voorkomen dan genezen.

Pesten

Je zou toch van volwassenen denken dat ze beter weten dan elkaar te pesten. Dit komt helaas nog vaker voor dan je zou denken. Om dit probleem aan te pakken is er op maandag 1 juni een campagne tegen pesten op de werkvloer gestart. Belangrijk is dat er een vertrouwenspersoon is waar naartoe gestapt kan worden. Het lastigste aan pesten is dat niet altijd duidelijk is waar de grens ligt. Dit is iets dat werknemers zelf moeten aangeven, maar niet altijd durven. Het pesten op de werkvloer zorgt voor wel 4 miljoen extra verzuimdagen.

Brandveiligheid

Werknemers zullen zich eerder veilig voelen als ze weten dat er een vluchtplan aanwezig is. Om er zeker van te zijn dat iedereen veilig is, is het verplicht om als bedrijf een BHV’er aanwezig te hebben. Hierbij is het beste om er 2 aanwezig te hebben, mocht er een aanwezig zijn. De SZW kan zelfs boetes uitdelen als een bedrijf geen goede regeling omtrent BHV’ers heeft. Naast deze BHV’er is het ook belangrijk om genoeg en goed materiaal aanwezig te hebben. Als laatste is het aan te raden elk jaar in ieder geval 1 keer een brandoefening te doen, zodat alle werknemers weten wat er van ze verwacht wordt.

Arbo

Ook lichamelijk veilig zijn is belangrijk. Een ongeluk op de werkvloer kan altijd gebeuren. Bij een gewone kantoorbaan zal dit minder snel gebeuren dan bijvoorbeeld in de bouw, maar het kan nog steeds dat je net een kop hete koffie over je heen laat vallen of rugklachten krijgt door een verkeerde bureaustoel. Zodra het om een ernstig ongeval gaat, is het bedrijf volgens de Arbowet verplicht dit te melden aan de SZW-inspectie. Als na een controle blijkt dat het ongeluk is gekomen door slecht nagekomen maatregelen van het bedrijf, kan zelfs een boete worden opgelegd. Dit alles om de veiligheid van de medewerkers te waarborgen.

relatiegeschenk pennen

Wat zijn de populairste relatiegeschenken?

Een van de makkelijkste manieren om naamsbekendheid te krijgen voor een bedrijf is het doorgeven van de naam door middel van relategeschenken. En of ze nu klein zijn of groot en duur, het gaat er om dat de bedrijfsnaam of het logo blijft hangen bij de ontvanger. Wat zijn nu artikelen die relatief goedkoop zijn en veel worden door gegeven? We zetten er een aantal op een rij.

Bedrukte pennen als relatiegeschenk nummer 1

De meesten zullen bij het woord relatiegeschenk wellicht meteen denken aan een pen met een bedrijfstitel of logo er op gedrukt. Dit ligt voor de hand omdat het ook het meest gebruikte voorwerp is om te dienen als presentje voor de klantenkring. En niet alleen omdat de pen lekker goedkoop is. Ondanks de technologische vooruitgang blijft men de balpen nog dagelijks gebruiken voor kleine, korte notities. Men verkiest de inkt nog altijd boven elektronische apparaten. Het werkt gewoonweg sneller en is eenvoudiger. Zo gaan de pennen met opdruk dagelijks van hand tot hand en worden ze makkelijker doorgegeven dan grotere, persoonlijkere presentjes. En dat is flink veel reclame voor weinig natuurlijk.

Aanstekers doen het altijd goed

Een goede tweede in het lijstje zijn de eveneens klein van stuk gevormde aanstekers. Hier geldt ook dat de prijzen laag blijven en de doorgeeffactor zeer hoog is. Rokers kunnen er over mee praten. Zij zijn hun aanstekers altijd kwijt en weten nooit waar hun vuurgevers gebleven zijn. Waarschijnlijk weer laten liggen ergens of vergeten terug te vragen van een vriend of familielid. En daar ligt weer het voordeel voor de ondernemers die er op gedrukt staan. Een groot verspreidingsgebied, dus vele ogen die het bedrijf zullen opmerken is het resultaat.

Relatiegeschenk voor goede naam

Een andere insteek dan met de pennen en aanstekers is om de naam een positieve lading mee te geven. Dit kan bewerkstelligd worden door bijvoorbeeld ‘groene’ geschenken te gebruiken of in ieder geval stilstaan bij het milieu. Fair trade is een term die ook hard in opkomst is in deze relatiegeschenkenbranche. De ontvangers zullen de bedrijfsnaam gaan associeëren met de goede bedoelingen en dat zal ook zeker een gunstig effect hebben op de klandizie.

Slimme denkers zijn de veranderingen en ontwikkelingen altijd een stap voor. Zo zou gedacht kunnen worden dat het ooit wel een keer gedaan zou zijn met de good old balpennen als cadeau. Hier is zeker slim op in gespeeld met het toevoegen van een rubberen dop, speciaal om de toetsen op tablets en telefoons te bedienen. Toekomst genoeg nog dus voor pennen als relatiegeschenk.

Thuis werken steeds populairder

Thuis werken is een hot item anno 2015 en steeds meer Nederlanders werken vanuit huis. Hoe komt het dat deze trend opeens zo hot is en wat zijn de voor- en nadelen van thuiswerken? Uit onderzoek is gebleken dat 84 procent van de organisaties thuiswerken mogelijk maakt. Dit komt grotendeels dankzij een bepaalde ICT infrastrucuur. In 2010 werkte 28 procent van alle werknemers minstens één uur per week vanuit huis. Ten opzichte van het jaar 2000 is dat aantal met maar liefst 22,5% gestegen. Ben je geinteresseerd in meer onderzoeksresultaten? Kijk dan even op deze link: http://www.werken20.nl/nieuws-over-nieuwe-werken/organisatie-bedrijf/242/thuiswerken-steeds-populairder/

Voordelen thuiswerk

thuis1Een groot voordeel van thuiswerken is dat er op de werkvloer plaats komt voor andere medewerkers. Hierdoor kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de werkruimte en staan de thuiswerkers ook niet buitenspel. Dankzij thuiswerken is er een minder grote werkplek nodig en kunnen de werkplekken effectiever worden gebruikt.

Thuiswerken kan ook nog eens kosten besparen en is goed voor het milieu. Wanneer er vanuit huis wordt gewerkt hoeven reiskosten niet te worden gedeclareerd. Als er maar een bepaald deel van de reiskosten wordt gedeclareerd, bespaart dit ook kosten voor de werknemer. Wanneer er vanuit huis wordt gewerkt, kan de werknemer ook de auto laten staan en daarmee wordt milieuvervuiling tegengegaan. Uiteraard heeft de werknemer ook niet meer te maken met reistijd, waardoor je meer vrije tijd overhoudt.

Nadelen thuiswerk

thuis2Thuis werken heeft ook de nodige nadelen en wat die nadelen precies zijn verschilt per persoon. Een belangrijk nadeel van thuiswerken is dat je niet omringt bent met collega’s die zich met hetzelfde bezighouden. Je kunt niet even een praatje maken, ideeen voorleggen of van gedachten wisselen. Hierdoor zijn veel werknemers minder productief wanneer ze vanuit huis werken dan wanneer ze werken vanuit kantoor. Het is voor deze personen moeilijker om aan de slag te gaan met een klus en daarbij geconcentreerd blijven. Kortom, de medewerker mist de kantooromgeving.

Concentratie is ook een groot nadeel van thuiswerken. Wanneer je vanuit huis werkt wordt je veel sneller afgeleid dan wanneer je op kantoor werkt. Je kunt bijvoorbeeld afgeleid worden door je kinderen, huisgenoten, tv etc. Maar ook wanneer er iemand bijvoorbeeld aanbelt en je daardoor direct uit je werkflow komt. Daarnaast weet je dat er geen baas is die bovenop je neus zit om te kijken of je wel hard werkt, dus ga je automatisch ook minder hard werken. Hierdoor is thuiswerken niet voor iedereen geschikt.

Wat ICT’ers werkelijk van flexibel werken vinden

Vanwege bedrijfsvoordelen introduceren veel bedrijven hun werknemers met nieuwe regelingen voor flexibel werken. Dit is een reflectie op de verandering in behoefte voor zowel de werkgever als de werknemer.

Het introduceren van een beleid voor flexibel werken kan voor voordelen zorgen waar uw organisatie nooit eerder aan gedacht heeft. Wanneer u flexibele werktijden aanbiedt, is de kans groot dat u hoger opgeleide en gekwalificeerde ICT-professionals aantrekt, wat de kosten voor werving en selectie en het betalen van werknemers met ICT contract vacatures verminderd. Het is ook bewezen dat bedrijven met een beleid voor flexibele werktijden de werknemer vaker tevreden houden doordat zij de behoeften van de werknemer begrijpen.

Dus wat is nou eigenlijk “flexibel werken”? Flexibel werken wordt meestal in verband gebracht met tijd, bijvoorbeeld: part-time, flexi-time, blokuren en locatie zoals; thuis werken of vanuit een plaatselijk kantoor.

Voor een individu geeft dit flexibiliteit tijdens het managen van de ICT-carrière en balans zonder daarbij het ene voor het andere op te moeten geven. Flexibel werken is met name handig voor werknemers met familie of andere afhankelijke. Studies geven aan dat mensen met een betere balans tussen werk en privé-leven een lager stress gehalte hebben en beter presteren wanneer zij op kantoor zijn. Werkgevers geven ook aan dat het aantal zieke werknemers na het introduceren van flexibele werktijden drastisch is verminderd.

Met dit in gedachte heeft IT Job Board, specialist in ICT-vacatures, een enquête gehouden onder kandidaten om de behoefte en perceptie van flexibel werken en de invloed van flexibele ICT-banen op de carrière van de kandidaat te onderzoeken. De resultaten met betrekking tot de introductie flexibel werken gaven een mix van positieve en negatieve reacties weer.

Wanneer de ICT-professionals werden gevraagd om de criteria voor een nieuwe baan te rangschikken op belangrijkheid, gaven de kandidaten een duidelijke lijn weer tussen het salaris op de eerste plaats en flexibele werktijden op de tweede plaats.

50% van het aantal ICT-professionals met flexibele werktijden geeft aan dat de ICT-industrie zich nog niet heeft aangepast aan deze flexibele manier van werken. De andere 50% zegt dat er vaak een negatieve perceptie heerst bij het management van en bedrijf voor diegene die kiezen voor flexibele werktijden.

Ondanks de ontwikkelende verandering bij veel bedrijven voor flexibele werktijden heeft 38.9% geen flexi-uren en werd bij 81.5% niet eens de optie geboden. Desondanks zegt 90% graag flexi-uren te werken, wat bewijst dat het een populaire en belangrijke keuze is voor een carrière in de ICT.