Wat doet een communicatiecoach?

Een van de jongste gebieden binnen het bedrijfsleven en iets waar elk bedrijf tegenwoordig mee te maken krijgt, zowel publiek als commercieel, is communicatie. Met de komst van internet zijn er veel mogelijkheden bijgekomen om met uw organisatie naar buiten te treden, waardoor de manier waarop u zich als bedrijf profileert steeds belangrijker is geworden. De communicatiecoach is een van de nieuwste medewerkers op dit interessante gebied. Wat doet een communicatiecoach en wat heeft u er als bedrijf eigenlijk aan?

Communicatie binnen een bedrijf

Binnen een bedrijf vinden veel verschillende vormen van communicatie en het opzoeken van de dialoog plaats. Dat is al zo sinds het ontstaan van de eerste fabrieken. Heel veel verschillende medewerkers, de baas ook meegerekend, zijn er bij gebaat als ze de mensen om zich heen en degenen die onder hen staan met zich mee krijgen. Als mensen achter de plannen staan die gemaakt zijn, dan wordt er veel beter samengewerkt en is er sprake van een hoge mate van betrokkenheid en inzet, zowel onder medewerkers, als onder partners van het bedrijf. Dit zorgt voor positieve zaken als een hogere productie en minder ziekteverzuim, iets waar veel geld mee gemoeid is. Gelukkig is daar tegenwoordig steeds meer oog voor. Communicatie coaching kan mensen helpen om op de juiste manier gedachten en idee├źn over te brengen naar anderen. Een communicatiecoach kan dus voor het bedrijf van groot belang zijn.

Externe communicatie

Een andere ontwikkeling, is die van de vele en directe communicatiekanalen die door internet zijn ontstaan, zoals social media. Hierop is de afgelopen jaren goed ingespeeld, doordat er in steeds meer bedrijven een speciale en steeds professionelere marketing en communicatieafdeling is opgezet. Een marketing- en communicatieafdeling houdt zich bezig met actieve externe communicatie: reclame maken. Zij zorgen ervoor dat de frequentie en de toon van alles wat naar buiten toe gecommuniceerd wordt juist is. Hierbij wordt voorbijgegaan aan het feit dat alle medewerkers van een bedrijf bijdragen aan communicatie, bewust en onbewust. Daarom is het belangrijk om mensen door het hele bedrijf bekend te maken met de juiste manier van communiceren en het effect dat dit kan hebben op de profilering van het bedrijf in de buitenwereld. Ook dit kan met behulp van communicatie coaching worden verwezenlijkt.